به وبسایت گروه صنعتی ایران خودرو دیزل خوش آمدید
  • انتشار : 1401/09/29
  • دسته : رویداد ها
  • 86

خطیبی در آیین رونمایی از ون‌های جدید شهرداری تهران تأکید کرد:

پایبندی به تعهدات و عرضه محصول باکیفیت سرلوحه کارگروه صنعتی ایران‌خودرو

مدت‌هاست که کلان‌شهرهایی همچون تهران از فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی رنج می‌برند. نیازی که باگذشت زمان و فرسودگی تاکسی‌ها و دیگر خودروهای حمل نقل عمومی بیشتر و بیشتر نمود پیدا می‌کند. همچنین توجه به تولید داخل و پرهیز از واردات درحالی‌که خود در کشور توان بالای تولیدی داریم، گروه صنعتی ایران‌خودرو را بر آن داشت تا به کمک این ناوگان فرسوده حمل‌ونقل عمومی بیاید. و این مهم را ایران‌خودرو دیزل بر عهده گرفت و در آیین رونمایی از تاکسی ون‌های جدید شهرداری تهران توانست توانایی‌های خود را در تولید به رخ بکشد.

به گزارش خبرنگار نشریه داخلی تلاش: در آیین رونمایی از تاکسی ون‌های جدید شهرداری تهران، مهدی خطیبی مدیرعامل ایران‌خودرو در شرکت ایران‌خودرو دیزل، وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی هر کشور را نشانه میزان پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و صنعتی هر کشوری خواند گفت: نمی‌توان کشوری را دید که از منظر اقتصادی رشد کرده باشد بدون این‌که ناوگان حمل‌ونقل عمومی خوبی داشته باشد و بین این دو شاخص ارتباط یک‌به‌یک و خطی وجود دارد.
وی در تشریح راهکارهای شش‌گانه برای بهبود شرایط تاکسی‌رانی، تصریح کرد: نظام تاکسی‌رانی زمانی کارآمد است که سازمان مرتبط با آن تحول‌خواه، دانایی محور و چابک باشد که خوشبختانه در تاکسی‌رانی تهران شاهد اتفاقات خوب و مثبت و روبه‌جلو هستیم.    
خطیبی، دارا بودن تاکسیرانان مجرب و آموزش‌دیده، تاکسی خوب، باکیفیت و به‌روز، ناوبری و تاکسی‌رانی به‌روز و کارآمد را از دیگر لازمه‌ها و شاخص‌های اصلی ناوگان کارآمد برشمرد و گفت: خدمات پس از فروش شبانه‌روزی و کارا نیز عامل بسیار مهمی در نظام تاکسی‌رانی به شمار می‌رود.
وی همچنین شرکت ‌مالکی را راهکاری برای سازمان‌دهی تاکسی‌رانی دانست و گفت: باید از سمت راننده مالکی به سمت شرکت مالکی حرکت کنیم تا خروجی ناوگان بهبود یابد.
خطیبی بابیان این‌که درگذشته در حوزه‌های خدمات پس از فروش و تأمین قطعه تلاش‌های زیادی صورت گرفته اما وضعیت مطلوبی نداریم، گفت: باید برای ارائه خدمات مطلوب شبانه‌روزی برنامه‌ریزی کنیم و این خدمات به‌گونه‌ای باشد تا امرارمعاش تاکسیرانان کوچک‌ترین لطمه‌ای نخورد‌.    
خطیبی ضمن وعده عرضه خودرو باکیفیت به تاکسی رانان، گفت: اتوماتیک بودن خودرو تاکسی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که برای رانندگی‌های طولانی تاکسیرانان موردتوجه ما است و گروه صنعتی ایران‌خودرو آمادگی دارد تا طی برنامه‌ای پنج‌ساله، نسبت به نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی با تارا اتوماتیک اقدام کند.
وی تصریح کرد: باید از خودرو دستی در ناوگان تاکسی‌رانی عبور کنیم تا رفاه بیش‌تری برای رانندگان فراهم کنیم.    
خطیبی با اشاره به تأسیس شرکت تاکسی‌رانی خصوصی در سال‌های ۱۳۸۵ ‌و ۱۳۸۴ و عدم وجود خروجی موردنظر و خاص از این شرکت، تصریح کرد: باید مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته، شرکت‌های واقعی تاکسی‌رانی ایجاد کنیم تا تاکسی تحت مالکیت شرکت و فعالیت رانندگان بر اساس پروتکل‌های خاص به‌صورت منسجم و کارآمد دنبال شود.
وی افزود: باید با برنامه‌های ساختاری، زیربنایی و با مدیریتی جهادی و انقلابی، مجموعه‌ها و سرمایه‌گذاران را وارد این حوزه کنیم و در برنامه‌ای پنج‌ساله نسبت به نوسازی تاکسی‌ها با خدمات پس از فروش مطلوب اقدام کنیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، پایبندی به تعهدات و عرضه محصول باکیفیت و مدرن و همچنین ارائه خدمات پس از فروش مطلوب را وظیفه این خودروساز دانست و گفت: در ذیل شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران‌خودرو شرکت تاکسی‌رانی خصوصی را با مجوز تاکسی‌رانی تأسیس خواهیم کرد و نسبت به عرضه تارا اتوماتیک در این شبکه اقدام خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: این مجموعه به‌صورت شرکت‌مالکی فعالیت خواهد کرد و تجربه ناتمام گذشته در ایران‌خودرو را به این شکل مجدداً پیاده‌سازی خواهیم کرد.
به گفته خطیبی این شرکت به‌صورت مشترک با گروه خودروسازی سایپا و سایر سرمایه‌گذاران خصوصی شکل خواهد گرفت.
وی از ایجاد تاکسی‌لند برای ارائه خدمات ویژه شبانه‌روزی به تاکسی‌داران خبر داد و گفت: برای نخستین بار با همکاری سایپا این مرکز خدماتی ایجاد خواهد شد تا تاکسیرانان برای دریافت خدمات خودرو ناچار به مراجعه به مراکز و نمایندگی‌های مختلف نباشند.    
خطیبی تاکسی را یکی از جاذبه‌های توریستی در کشورهای هم‌جوار خواند و گفت: به سمتی خواهیم رفت تا تاکسی‌های ایران نیز به‌عنوان یکی از جاذبه‌ها برای مسافران و توریست‌ها مطرح شود.    
وی همچنین از افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصولات ایران‌خودرو خبر داد و گفت: تا پایان آذرماه از تیراژ تولید، تحویل و فروش سال گذشته عبور خواهیم کرد و شاهد افزایش ۵۰ درصدی کیفیت محصولات خواهیم بود.
خطیبی تصریح کرد: در امر استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها، تولید اشتغال آفرین که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است، ایران‌خودرو پیشگام بوده و دستاوردهای مناسبی داشته است.
وی، افزایش سطح رفاه مردم را یکی از اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: آمادگی داریم تا بهترین محصولات و خدمات را به مردم ارائه کنیم تا نزد مردم، نظام مقدس جمهوری اسلامی و خداوند سربلند باشیم.

مهنــــدس توســلی مــــــهر مدیرعامــل ایران‌خودرودیزل نیز در آییـن رونمایی از ون جدید شهرداری خاطرنشان کرد رکورد ۶۰ ساله تولید در این شرکت در سال ۱۴۰۱ شکسته شد، در ادامه افزود، به دنبال رشد دیزل، همه شرکت‌های زیرمجموعه آن سودآور شده و دیگر شرکت زیان دهی در این گروه خودروسازی وجود ندارد.
جواد توسلی مهر در آیین رونمایی از تاکسی ون‌های جدید شهرداری تهران با همکاری وزارت کشور، با اشاره به این‌که یک نمونه دقیق از فرمایشات مقام معظم رهبری در ایران‌خودرو دیزل اتفاق افتاده و فرمایشات ایشان در تمامی شاخص‌ها قابل‌احصاست، بیان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری شامل دو بخش می‌شود که بخش تولید آن به ما مربوط است و کاملاً به آن عمل کرده‌ایم و بخش دیگر در خصوص مصرف است؛ ایشان تأکید بر منع خرید کالایی کرده‌اند که تولید داخل نمونه آن وجود دارد و عمل به این توصیه، همکاری دولت و شهرداری‌ها را می‌طلبد تا به‌جای واردات محصولات دست‌دوم و خارجی، از تولیدات داخل استفاده کنند.
وی با اشاره به این‌که در این خودروسازی نسبت به سال ۹۸، هزار و ۳۰ درصد رشد تولید برنامه‌ریزی‌شده است، گفت: در هفت‌ماهه امسال، نسبت به سال ۹۸، ۶۱۵ درصد و نسبت به سال گذشته، ۲۲۴ درصد رشد تولید داشته‌ایم. یعنی نسبت به سال گذشته، سه و نیم برابر رشد تولید داشته‌ایم. دو سال است که در دیزل شاهد جهش تولید نسبت به سال‌های گذشته هستیم.

    

وی با اشاره به این‌که امسال سرانه تولید سالانه رشدچشمگیری داشته است، اظهار کرد: تولید روزانه این خودروساز از ۱۰ دستگاه به ۹۲ دستگاه افزایش‌یافته که با تولید روزانه ۳۰ دستگاه کامیونت، به تولید ۱۲۰ دستگاه محصول در روز خواهیم رسید.
توسلی‌مهر بابیان این‌که شرکت ایدم روزانه ۳۵ دستگاه موتور تحویل می‌دهد، گفت: به‌این‌ترتیب امسال حدود ۹ هزار موتور به ایران‌خودرو دیزل تحویل خواهد داد که برنامه تولید سالانه ۳۵ هزار دستگاه موتور را در دستور کار و برنامه دارد.    
همچنین ایشان با اشاره به سهم ایران‌خودرو دیزل در بازار خودروهای سنگین و تجاری کشور، خاطرنشان کرد: درحال حاضر ۸۶ درصد سهم کامیون، ۷۰ درصد سهم اتوبوس شهری، ۶۳ درصد سهم ون و ۴۰ درصد بازار کشنده، متعلق به این خودروساز است که سهم بازار کشنده تا پایان سال رشد قابل‌توجهی خواهد داشت.    
بازگشت ایران‌ خودرو دیزل به بازارهای صادراتی، از دیگر مواردی بود که ایشان به آن اشاره کرد و افزود: صادرات محصولات ایران‌ خودرو دیزل به تعدادی از کشورهای هدف اتفاق افتاده و با برخی از کشورهای بزرگ منطقه در حال مذاکرات و تفاهم برای ارسال محصولات هستیم.    
وی با اشاره به این‌که در پایان سال ۱۴۰۰، دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی محقق شده، بیان کرد: در شش‌ماهه سال ۱۴۰۱ ، دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی محقق شده و پیش‌بینی تا پایان سال جاری، ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی است.
 وی بابیان این‌که امروز شرکت ایران‌خودرودیزل هزینه مالی ندارد و در سال گذشته، سودآورترین شرکت خودروساز بوده است، افزود: بزرگ‌ترین افزایش سرمایه در فرابورس ۵ هزار میلیارد تومان از آورده سهام‌داران، توسط ایران‌خودرو دیزل محقق شده است.    
توسلی‌مهر در ادامه تصریح کرد: در ۲۲ ماه گذشته، ۱۲ محصول جدید طراحی و ساخته‌شده و اکثر آن‌ها به تولید انبوه رسیده است. این اتفاق بی‌نظیر در تاریخ ایران‌خودرو دیزل، با اعتمادبه‌نفس و خودباوری محقق شده است.    
ایشان با اشاره به ارتقای کیفیت محصولات این خودروساز، خاطرنشان کرد: اتوبوس شهری ایران‌خودرو دیزل موفق به ارتقای یک ستاره کیفی شده و اکثر محصولات کاهش نمرات منفی داشته‌اند و هم‌چنین شرکت گواه ایران‌خودرودیزل به‌عنوان یک مجموعه خدمات رسان در حوزه خدمات پس از فروش، موفق به ارتقای رتبه کیفی از سه‌ به ‌دو شده است‌.    
او به رشـــــد ۷۰ درصــــــــدی اشتغال در ایران ‌خودرو دیزل اشاره‌کرده و بیان کرد: با بهره‌برداری از محصولات شرکت ایران ‌خودرو دیزل، ۴۰ هزار نفر راننده جدید وارد چرخه اشتغال شده‌اند.    
توسلی‌مهر افزود: در شهریورماه امسال، ۳۳۹ میلیارد تومان سود انباشته، دو هزار و ۵۰۶ میلیارد تومان سود عملیاتی، دو هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان سود خالص و نیز افزایش ۱۴ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومانی ارزش حقوق صاحبان سهام را شاهد بوده‌ایم.    
وی افزود: هم‌چنین متوسط تولید روزانه ۹۶ دستگاه است که ۱۴۰ درصد نسبت به سال ۹۸ بهبود در تعداد داشتیم. در حوزه تجاری‌سازی و سایر شاخص‌ها نیز شاهد رشد بوده‌ایم.    
توسلی‌مهر با اشاره به این‌که در سال جاری، میانگین نمره کیفی محصولات دیزل ۱۵۴ است که نسبت به سال گذشته، شاهد بهبود ۱۶ درصدی هستیم، بیان کرد: در سال جاری ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب ایران‌خودرو دیزل می‌شود.    
او بابیان این‌که در حوزه محصولات مسافری در طی دو سال گذشته، حدود هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان کرده‌ایم، اظهار کرد: این در حالی است که ظرفیت تولید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه در سال راداریم و با محصولات CBU و اتوبوس برقی، حدود پنج هزار و ۸۵۰ دستگاه ظرفیت تولید و تحویل سالانه راداریم؛ این به معنای آن است که در صورت حمایت از تولید داخل، می‌توانیم به‌سرعت مشکل ناوگان حمل‌ونقل را حل کنیم.    
به گفته ایشان، شرکت گواه ایران‌خودرو آماده است تا پایان سال جاری، ۵۰۰ دستگاه از اتوبوس‌های فرسوده حمل‌ونقل شهری را بازسازی کرده و تحویل دهد. این اتفاق بسیار بزرگی است.
مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل با اشاره به این‌که سالن اختصاصی تولید ون در ایران‌خودرو دیزل راه‌اندازی شده است، گفت: این سالن ظرفیت تولید سالانه هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه در یک شیفت را دارد و امید است از این ظرفیت استفاده شود‌.
وی افزود: هم‌چنین ایران‌خودرو دیزل دارای بزرگ‌ترین سالن اتوبوس‌سازی در خاورمیانه است. امید است رویکرد شهرداری تهران در حمایت از تولید، موجب شود تا ما و شما به نقش خود عمل کرده و مردم از این همکاری بهره‌مند شوند.

در این مراسم زاکانی شهردار تهران  بابیان این مطلب که اولویت شهرداری تهران تأمین ناوگان حمل‌ونقل از سازندگان داخلی است خاطرنشان کرد خودروهایی که امروز رونمایی شد، بسیار زیبنده و مناسب برای استفاده مردم است، خاطرنشان کرد: امید است اتوبوس، ون و سواری برقی نیز داشته باشیم. وی بابیان این‌که بخش خارجی در مقطعی می‌خواست با واردات سرمایه‌گذاری کند و شبکه حمل‌ونقل ما را دست بگیرد، اظهار کرد: برای ما مهم است که سرمایه‌گذار داخلی و خودروسازان داخلی این شبکه را در دست بگیرند. صندوق بازنشستگی، سازمان سرمایه‌گذاری و بانک شهر نیز می‌توانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.    
شهردار تهران با تأکید بر این‌که باید به یک حمل‌ونقل ترکیبی و هوشمند برسیم تا مردم خودشان بسنجند که با کدام نوع حمل‌ونقل می‌توانند راحت‌تر به مقصد برسند، بیان کرد: خاتمه این کارها شروعی برای رفع ترافیک و کاهش آلودگی البته در سطح خودش است چراکه آلودگی ابعاد مختلفی دارد.    
او اظهار امیدواری کرد: دست‌به‌دست هم دهیم و بار مردم را به دوش بکشیم. این افتخار ماست که پیام‌آور امید و نشاط و افقی روشن برای همه مردم عزیز به‌ویژه مردم تهران باشیم چراکه کارهای انجام‌شده در تهران به‌سرعت الگو می‌شود.

شهردار تهران بابیان این‌که بسیار خشنودم که در شنبه‌ای دیگر در این مجموعه پرافتخار برای رونمایی از یک خدمت شایسته در خدمت شما هستیم، اظهار کرد: شنبه‌ها را بانام امید و افتخار یکی از پس از دیگری پشت سر می‌گذاریم و دوشنبه‌ها را بانام قرار خدمت به انتقال ظرفیت سازمان‌ها و شرکت‌ها در پویش « قرار خدمت » به مناطق  تخصیص می‌دهیم؛ مثلاً این‌که  امروز از کل ظرفیت تولید آسفالت سال گذشته عبور کردیم و زیرساخت‌های جدی نیز در این زمینه فراهم می‌شود.
زاکانی بابیان این‌که هم‌وغم ما گره‌گشایی از زندگی مردم است، افزود: چهارشنبه‌های همدلی و اتحاد را نیز در توجه به درون سازمان خود و ۱۰۴ هزار پرسنل شهرداری در قالب نیروهای رسمی و قراردادی داریم.