به وبسایت گروه صنعتی ایران خودرو دیزل خوش آمدید
  • انتشار : 1401/09/29
  • دسته : رویداد ها
  • 715

خطیبی

 مهدی خطیبی که در نشست تبیین فرصت‌های اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو سخنرانی می‌کرد، گفت: تولید کامل خودرو اقدامی است که باید از قبل تحریم‌ها انجام می‌شد، اما اکنون در شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریم‌ها اجرایی شده است؛ تولید برخط، خیر مطلق و تولید ناقص شر خبیثه‌ای بود که باید متوقف می‌شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو بابیان این‌که از اردیبهشت‌ماه امسال تولید کامل خودرو در این گروه صنعتی محقق شده و با تداوم این روند اکنون ثبات در تولید خودروهای ساخت داخل را شاهد هستیم، گفت: تولید مستقیم خودرو در شرایطی محقق شده که اکنون تنها کم‌تر از پنج درصد محصولات ایران‌خودرو به‌صورت مونتاژی تولید می‌شود و بیش از ۹۵ درصد از تولیدات این شرکت داخلی سازی شده است. از ابتدای سال تا امروز ۲۱ آذرماه شمار تولید این گروه صنعتی ۱۳۳ هزار دستگاه نسبت به مدت مشابه قبل افزایش داشته و در نظر داریم تا شمار تولید در فصل زمستان از فصل پاییز نیز پیشی گیرد.
خطیبی با اشاره به این‌که اکنون علاوه برافزایش تیراژ تولید شاهد ثبات نسبی و تولید کامل صددرصدی هستیم، افزود: ازنظر اقتصادی، تولید کامل بیش از دو هزار میلیارد تومان برای ایران‌خودرو دستاورد داشته است، همچنین شاهد بهبود کیفیت و کاهش بیش از ۲۵ درصدی نمره منفی محصولات تولیدی ایران‌خودرو هستیم.
به گزارش ایکو پرس    وی بابیان این‌که اکنون گلوگاه‌های تولید شناسایی‌شده و مقدمات رشد و توسعه صنعت خودرو در کشور فراهم‌شده است، افزود: گرچه تولید عبور مستقیم خوب و نیاز صنعت خودرو است، اما باید در شبکه تأمین نیز شاهد افزایش ظرفیت باشیم و انبارش مواد اولیه و قطعات کامل شود که هنوز به این مهم نرسیده‌ایم، اکنون به‌طور روزانه و حتی ساعتی قطعات تأمین می‌شود و یکی از دلایل کاهش شمار تولید امشب نیز تأخیر در ورود رینگ از نی‌ریز بوده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به برخی شائبه‌ها در مورد هزینه- فایده تولید مستقیم گفت: برخی اعلام می‌کنند که تولید مستقیم موجب افزایش هزینه تمام‌شده و کاهش تیراژ تولید می‌شود و مثلاً ناگزیر هستیم تا چیپ‌ست ۲۰ یورویی را به قیمت ۳۰ یورو خریداری کنیم، اما بررسی‌های ما نشان داده که چنین موضوعی صحت ندارد و اگر هم در برخی موارد هزینه تأمین قطعات بیش‌تر شده با بهبود کیفیت و تولید کامل خودرو، این هزینه‌ها به‌شدت کاهش‌یافته است.
خطیبی با تأکید بر این‌که تولید کامل خودرو، کاری است که باید از قبل تحریم‌ها انجام می‌شده، اما اکنون در شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریم‌ها اجرایی شده است و درواقع تولید برخط، خیر مطلق و تولید ناقص شر خبیثه‌ای بوده که باید متوقف می‌شد، افزود: امیدوارم با تلاش کارکنان ایران‌خودرو، قطعه سازان و مساعدت وزارت صمت، تولید مستقیم استمرار داشته باشد و شاهد عرضه خودروهای اقتصادی‌تر و باقیمت تمام‌شده کم‌تر و به قیمت ثابت باشیم.
وی با اشاره به این‌که در مدت مشابه سال قبل دو معضل اساسی و ریشه‌ای گریبان گیر ایران‌خودرو و صنعت خودرو بود، افزود: کیفیت یکی از این معضلات بود که به شکل برجسته و مستمر به آن پرداخته‌شده و هرروز درباره آن اظهارنظر می‌شد و خودروهای ناقص در پارکینگ‌های ایران‌خودرو و سایپا نیز که به بیش از ۱۸۰ هزار دستگاه می‌رسید نیز موضوع دیگری بود که تبدیل به یک معضل ملی شده بود.
خطیبی بابیان این‌که یکی از دغدغه‌های من به‌عنوان خدمت‌گزار مردم کشور و نظام، از بدو ورود به ایران‌خودرو عبور از معضل خودروهای ناقص و برگرداندن آرامش به تولید بوده است، افزود: برای حل این مشکل برنامه‌ها و سیاست‌هایی تبیین شد، اما باهم فکری و تلاش همه در زنجیره تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو موضوع تولید کامل و حذف خودرو ناقص از فرآیند تولید محقق شد.
وی با اشاره به خسارات ناشی از تولید دارای کسری در سال گذشته گفت: در صورت عدم تولید ناقص، در بدترین حالت با کاهش ۱۵ هزار و ۸۰۰ دستگاهی تولید به شکل مکانیکی مواجه می‌شدیم، اما از سوی دیگر کیفیت به شکل ملموس افزایش می‌یافت و عواید تولید قابل‌توجهی به دنبال داشت.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو تأکید کرد: در سال‌های گذشته به‌اشتباه خودروی مکانیکی  و ناقص در آمار تولید لحاظ می‌شد، درحالی‌که این شکل از محصول، به‌عنوان کالای در جریان ساخت و تولید، نمی‌توانست به‌عنوان آمار تولید منظور شود.
خطیبی بابیان این‌که تولید کامل نتیجه هم‌گرایی و هم‌افزایی تمام صنعت خودروسازی است و قطعه‌سازی یکی از اعضای بزرگ آن محسوب می‌شود، اظهار کرد: امروز با انجام تولید کامل به یک ثبات نسبی در تیراژ تولید دست‌یافته‌ایم.
وی با تأکید بر این‌که وظیفه ما انجام کار درست و تولید کامل و رساندن خودرویی باکیفیت به دست  مشتریان است که در این راه ساعی و کوشا هستیم، گفت: امسال سرانه تولید در ایران‌خودرو به بیش از ۲۸ دستگاه خواهد رسید و سهم هزینه‌های نیروی انسانی در این خودروساز حدود ۹ درصد کل هزینه‌های تولید است.
خطیبی اظهار امیدواری کرد، با تلاش تمام زنجیره تولید و تأمین، اقدامی که درزمینهٔ توسعه محصول و ارتقای کیفیت آغازشده با استمرار لازم و استقامت ادامه یافته و روزبه‌روز در ایران‌خودرو شاهد این باشیم که خودروهای باکیفیت‌تر و اقتصادی‌تر به دست مردم عزیزمان برسد.
گفتنی است، نشست تبیین فرصت‌های اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو با حضور مسئولان وزارت صمت، مدیران ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو و قطعه سازان برگزار شد.